Afgelopen week zijn we de actie #InHetNederlandsGraag gestart om zo samen met vele bordspelliefhebbers uit Nederland en België samen het nieuwe spel Hidden Leaders naar het Nederlands te vertalen. Onder de hashtag #InHetNederlandsGraag plaatsen we elke dag een paar van de unieke kaarten op Instagram met de vraag wie er de leukste Nederlandse naam voor de afgebeelde held kan verzinnen. De beste namen worden uiteindelijk gebruikt in de Nederlandstalige editie van het spel.
#InHetNederlandsGraag
Uitgever Michiel de Wit: “We geven vaker buitenlandse spellen uit en vertalen die dan zelf naar het Nederlands. Dat is vaak een hele klus. Je wilt niet dat het spel slechter wordt van de vertaling. Integendeel. Hidden Leaders is een prachtig spel met bijna 100 unieke personages, elk met een ludieke Engelse naam. Het leek ons veel leuker om die namen niet allemaal zelf te gaan vertalen, maar daarvoor de hulp van onze community in te schakelen. En zo is #InHetNederlandsGraag geboren.”
Aan #InHetNederlandsGraag wordt inmiddels driftig bijgedragen door liefhebbers vanuit Nederland en België. Michiel: “Het is leuk om te zien met hoeveel enthousiasme en creativiteit mensen hiermee aan de slag gaan. Er zijn al veel pareltjes boven komen drijven. We willen graag doorgaan tot we voor alle bijna 100 helden een mooie Nederlandse naam hebben.”
Bijna 100 helden met geestige namen
Hidden Leaders bevat veel verschillende helden, met namen als “Tentacled Oracle”, “Leery Lizard” en “Doubtful Priest”. De #InHetNederlandsGraag-campagne heeft al veel goede Nederlandse vertalingen opgeleverd, zoals “Octrodamus”, “Louche Leguaan” en “Gewijde twijfelaar”. Alle vondsten worden online bijgehouden op de site van de internationale bordspellendatabase BoardGameGeek: bit.ly/inhetnederlandsgraag.
De Kickstartercampagne loopt nog 15 dagen. Geïnteresseerden kunnen het spel Hidden Leaders daar in een luxe uitgave kopen voor €20 (+verzendkosten). Eind dit jaar verschijnt Hidden Leader ook in de winkels, adviesprijs €19,99. De extra’s die voor de crowdfundingactie zijn bedacht zullen niet in de retailversie zitten. De campagne is te bereiken via bit.ly/hleaders. Reviewsite Nox’ Spellenzolder laat in een video zien hoe het spel werkt: